FANDOM

Serwisy społecznościowe, czyli jak zarobić przy pomocy społeczności internetowych.Edytuj

W dobie rozwoju technologii internetowych powstało wiele miejsc multimedialnych, w których ludzie aktywnie uczestniczą integrując się z innymi użytkownikami. Do najbardziej popularnych serwisów należy Facebook, Twitter, MySpace, Nasza Klasa. W 2010 roku ponad 450 milionów użytkowników z całego świata (w tym przeszło 100 mln w samych Stanach Zjednoczonych) posiadało konto na Facebooku. Użytkownicy piszą w nich do przyjaciół i znajomych, oglądają zdjęcia, grają w gry ale i również kontaktują się z firmami . Tak wielka popularność serwisów stwarza nowy rynek dla firm. Tworzące się sieci społecznościowe mogą pomóc organizacją zrealizować szereg celów w różnych obszarach takich jak: pozyskiwanie nowych klientów i utrzymanie dotychczasowych poprzez ich obsługę, rozwój nowych produktów, rozwój sieci dostawców jak i rekrutacje pracowników. Dzięki serwisom można budować wizerunek marki wykorzystywanej przez klientów, komunikować się z nimi taniej i szybciej oraz śledzić działalność konkurencji. Sieci mogą posłużyć do zbierania opinii na temat produktu i usług firmy, ułatwiają badania potrzeb klientów. Przykłade
Community

http://kennysilva.net/what-you-need-to-know-about-online-community/

m może być firma kosmetyczna, która udostępniła swoim klientką platformę w której mogą one dyskutować na różne tematy dotyczące zdrowia i urody, dzięki niej firma zaoszczędziła mnóstwo pieniędzy, przeznaczone wcześniej na badania konsumenckie.

Błędnym podejściem firm jest wykupywanie reklam na serwisach społecznościowych, czyli tzw. banery jak i wysyłanie reklam w postaci spamu do użytkowników. Z badań wynika, że użytkownicy nie klikają w umieszczone reklamy a wręcz podchodzą z niechęcią do wyskakujących reklam w serwisach. Wysyłanie spamu również wzbudza niechęć u klientów. Niektóre firmy próbują na serwisach monitorować i dokonywać wpisów kontrolowanych dyskusji na temat produktu. Najczęściej takie dyskusje schodzą na manowce a firma traci dużo czasu i energii. W rezultacie takie zabiegi marketingowe przynoszą odwrotny skutek do zamierzonego.

Lepszą formą reklamy są specjalne promocje grupowe, czyli umożliwienie klientowi zakup produktu firmy czy usługi po obniżonej cenie tylko jeśli zbierze się większa liczba ludzi. Jeżeli klientowi zależy na kupnie produktu sam rozreklamuje ofertę po swoich znajomych. W momencie kiedy o ofercie firmy mówi nam przyjaciel staję się ona bardziej atrakcyjna oraz wiarygodna.

Niepowodzenia działań firm w serwisach społecznościowych wiąże się często z brakiem zrozumienia klienta, ponieważ korzysta ona z serwisów w dwóch podstawowych celach. Pierwszym jest utrzymywanie dotychczasowych relacji z ludźmi, drugim natomiast poznanie nowych. Głównym celem jest poprawa życia osobistego. Firmy powinny zastanowić się jak klientowi w tym pomóc. Przykładem mogą być tzw. "produkty uspołecznione", pomagają one użytkownikom realizować potrzeby związane z relacjami międzyludzkimi. Produkty takie zwiększają równocześnie swoją cenę w zależności od tego ile klient jest w stanie zapłacić. Przykładem może być firma, która obiecała użytkownikom spotkanie z ich ulubionym zespołem w ramach korzystania z ich kart kredytowych. Okazało się, że ludzie decydowali się na korzystanie z kart kredytowych ponieważ chcieli poznać innych ludzi o takich samych zainteresowaniach.

Podsumowując, serwisy społecznościowe dostarczają potężnej i taniej możliwości zareklamowania firm jednakże reklama ta musi być odmienna on powszechnie znanych, bardziej dostosowana do środowiska serwisów. Firmy które się do tego dostosują znacznie zwiększą swoje przychody.

Na podstawie artykułu „Jak zarobić na społecznościach” Ph. D. Mikołaja Piskorskiego.