FANDOM

Systemy płatności w e-commerce/Systemy płatności Online.

Rodzaje płatności:

-Mikro płatności (1-30 zł)

-Makro płatności (powyżej 30 zł)

Praktyki stosowane w polskich e-sklepach

Na podstawie ankiet przeprowadzonych przez Geminius w roku 2011 zdecydowana wynika, że zdecydowana większość polskich e-sklepów oferowała klientą możliwość płatności poprzez przelew- 93%, płatność przy odbiorze oferowało 91% ,74 % serwisy płatności (np. pay pal, dot pay), natomiast przelew na konto na podstawie przesłanej faktury oferowało 70% sklepów. Możliwość zapłaty kartą kredytową/płatniczą była dostępna u 57% sprzedawców.

Wciąż najpopularniejszą formą płatności stosowaną przez polskich klientów jest przelew bankowy, jednak można zaobserwować znaczący wzrost korzystania z usług serwisów płatności 23% (wzrost o 4 punkty procentowe). [1]

Mikropłatności

Płatności SMS - Jest to bardzo popularna forma płatności stosowana w szczególności w serwisach internetowych. Pozwala na zarabianie pieniędzy na dodatkowych usługach dla użytkowników czy też na płatnym dostępie do dodatkowych treści.

Płatności SMS może wdrożyć na stronie internetowej nie tylko osoba prowadząca działalność gospodarczą, ale również osoba fizyczna. Wiele firm oferuje gotowe, proste do wdrożenia rozwiązania pod najpopularniejsze platformy blogowe czy systemy CMS jak joomla czy drupal.

Decydując się na płatności sms trzeba się zdecydować na skorzystanie z pośrednika, gdyż uzyskanie takiej usługi bezpośrednio od operatora komórkowego jest bardzo kosztowne - oprócz jednorazowej opłaty aktywacyjnej, trzeba również ponosić wysoką miesięczną opłate abonamentową. Można się zastanowić nad porzuceniem pośredników gdy nasze dochody są rzędu tysięcy złotych.

W przypadku korzystania z pośredników omijamy wszelkie koszty stałe, a dodatkowo otrzymujemy gotowe moduły pozwalające nam w prosty sposób wdrożyć płatności na naszej stronie. Korzystanie z pośredników wiąże się jednak z niższym dochodem od każdego smsa. Większość pośredników oferuje prowizje rzędu 46-50 % od smsa.

Poniżej znajduje się tabela z ofertą proponowaną przez pośrednika payu.pl

Wartość SMS Premium Wynagrodzenie dla Partnera (brutto)
1zł (1,23zł z VAT) 0,62 zł
2zł (2,46zł z VAT) 1,23 zł
3zł (3,69zł z VAT) 1,85 zł
4zł (4,92złzVAT) 2,46 zł
5zł (6,15zł z VAT) 3,08 zł
6zł (7,38zł z VAT) 3,69 zł
7zł (8,61złzVAT) 4,31 zł
8zł (9,84zł z VAT) 4,92 zł
9zł (11,07zł z VAT) 5,54 zł
16zł (19,68złzVAT) 9,84 zł
19zł (23,37zł z VAT) 11,69 zł

Przykładowa tabela z prowizjami za premium sms [payu.pl]

Firmy oferujące usługe premium sms

Jest wielu pośredników oferujących usługi premium sms jak między innymi:

-payu.pl

-platnosci.pl

-przelewy24.pl

Blogerzy chwalą sobie w szczególności dotpay.pl, za to że nie trzeba prowadzić działalności gospodarczej aby móc skorzystać z ich usług.

Mikro donacje

Rozmawiając o mikropłatnościach trzeba również wspomnieć o wciąż rozwijających się mikro donacjach.

Sposób działania mikrodonacji, które stara się rozwijać rynek można zobaczyć na przykładzie donacji Flattr stworzonych przez jednego z założycieli Pirate Bay[2], którego to firma zdobyła dużą popularność dzięki embargo nałożonym na wszelkie systemy płatności na poratlu wikileaks pod naciskiem rządu Stanów Zjednoczonych. Twórcy Flattr zauważyli problem i zaaoferowali wikileaks skorzystanie z ich rozwiązania, poprzez które w następnych dniach czytelnicy wikileaks przetransferowali dziesiątki tysięcy dolarów.

Jak działają donacje Flatrr?

W gruncie rzeczy jest to taki system prepaidowy. Czytelnicy tworzą swoje konta na portalu Flatrr, które następnie zasilają środkami pieniężnymi.

Twórcy stron lub blogów zamieszczają następnie przy swoich artykułach przycisk Flattr, umożliwiający użytkownikowi zalogowanemu wcześniej do portalu Flattr złożyć donacje poprzez kliknięcie tegoż przycisku, jeżeli np. spodobał mu się artykuł czy po prostu chce wspomóc serwis. Nacisnięcie przycisku generuje przepływ określonej kwoty z konta czytelnika na serwisie Flattr do konta serwisu.

Poniżej znajduje się filmik obrazujący działanie Flattr:

This is Flattr

This is Flattr

Mikrodonacje Flattr

Branża internetowa widząc sukces Flattr, zareagowała od razu i tym samym mamy na rynku obecnie dostępnych wiele podobnych rozwiązań, ale nie są one popularne wśród użytkowników.

Markopłatności

-systemy emailowe

-przelewy elektroniczne

-płatność kartą płatniczą/kredytową

Systemy emailowe

Paypal

Mówiąc o systemach emailowych myślimy o systemie Paypal, który zdobył cały rynek w tym typie usług. ( w ramach ciekawostki warto wspomnieć, że taką usługe płatności oferował bank inteligo za pośrednictwem EmailMoney kilka lat przed wejściem Paypala na rynek europejskim, ale ta usługa nie była wtedy zbyt popularna jak również stałe połączenie z internetem w Polsce).

System Paypal umożliwia wysyłanie oraz odbieranie środków pieniężnych każdej osobie, która posiada konto email. Usługa ta jest dostępna w 190 krajach na świecie i umożliwia płatności w 25 walutach:

dolarze amerykańskim, euro, chińskim RMB (renminbi), franku szwajcarskim, funcie brytyjskim, złotym polskim, bacie tajlandzkim, dolarze australijskim, dolarze kanadyjskim, dolarze hongkońskim, dolarze singapurskim, dolarze tajwańskim, dolarze nowozelandzkim, forincie węgierskim, jenie japońskim, koronie czeskiej, koronie szwedzkiej, koronie duńskiej, koronie norweskiej, peso meksykańskim, peso filipińskim, ringgicie malezyjskim, realu brazylijskim i szeklu izraelskim.

Jak działa Paypal?

Aby korzystać z paypala musimy założyć na nim bezpłatnie swoje konto przypisując je do naszego adresu email, następnie możemy dokonywać przelewów do innego konta paypal poprzez podanie adresu email, które jest do niego przypisane.

Użytkownicy chwalą sobie korzystanie z usług paypala w szczegółności przy przelewach miedzynarodowych, omijając w ten sposób wysokie opłaty bankowe.

W polsce system paypal jest popularny w szczególności wśród młodych użytkowników (teoretycznie serwis wymaga pełnoletności przy rejestracji, ale nie jest to dużym kłopotem dla młodzieży)

System paypal można również zintegrować z sklepem internetowym umozliwiając klientą płacenie za produkty właśnie tym systemem.

Co to jest PayPal?

Co to jest PayPal?

Co to jest Paypal?

Obecnie paypal chwali się ponad 200 milionami kont na całym świecie i prawdę mówiąc myśląc o sprzedaży produktów nie można sobie pozwolić na pominięcie tego systemu płatności.

Na youtubie można znaleść wiele przydatnych filmików dotyczących obsługi konta paypal w języku polskim:

http://www.youtube.com/user/paypalpl?feature=results_main

Przelewy elektroniczne oraz płatności kartą płatniczą/kredytową

Przelewy elektroniczne oraz płatność kartą płatniczą bądź kredytową są obowiązkowymi rozwiązaniami, które trzeba wprowadzić na wprowadzić na naszym portalu z produktami. Brak takich rozwiązań może wręcz sugerować klientom, że jesteśmy niewiarygodni.

Chcąc wprowadzić takie rozwiązania możemy skorzystać z uslug pośredników jak tak zwanej wielkiej trójcy:

-przelewy24.pl

-payu.pl

-platnosci.pl

Wszyscy oni oferują zarówno błyskawiczne przelewy między bankowe jak i możliwość wprowdzania płatności kartą. Tak samo jak w przypadku premium sms są oferowane moduły do najpopularniejszych rozwiązań cms pozwalających na integracje płatności z naszym portalem.

Przykładowa tabela prowizji pobieranej przez pośrednika Przelewy24.pl przy płatności kartą

Karty płatnicze Prowizja Od wartości płatności, ustalane na podstawie miesięcznego obrotu na kartach.
Do 5 000 zł 2,80%
5 001-10 000 zł 2,60%
10 001-50 000 zł 2,40%
50 001-100 000 zł 2,20%
100 001 zł i więcej 1,90%

Prowizja serwisu pobierana od Sprzedawcy za płatność wykonaną przez Klienta przelewem bankowym 2,8 % [przelewy24.pl]

[1] Gemius, komunikat prasowy : "Podsumowanie trendów na rynku e-commerce w 2011 r." ,8 lutego 2012
http://pliki.gemius.pl/Komunikaty/2012/2012_02_08_Gemius_raport_e-commerce.do

[2]http://techcrunch.com/2010/08/02/wikileaks-will-fund-itself-via-flattr-pirate-bay-founders-startup/